Utbilda för kunskap i stället för ideologi
– Kompetens i stället för aktivism.
Inledning
Det svenska skolsystemet har sett en utveckling från starka resultat historiskt till en nedgång under 2000-talet. En viss återhämtning sågs runt 2015–2018, men enligt PISA kom nya försämringar 2022. Elever med inhemsk bakgrund presterar bättre över lag jämfört med elever med utländsk bakgrund.
Bland de som gick ut grundskolan (årskurs 9) läsåret 2023/2024 hade cirka 28 procent av eleverna inte uppnått kunskapsmålen i ett eller flera ämnen. 16 procent, omkring 19 600 elever, hade underkänt i minst ett av kärnämnena svenska, engelska och matematik. Dessa elever är inte behöriga till något program på gymnasiet och har större risk än andra att hamna i ungdomsarbetslöshet eller utanförskap.
Gällande gymnasiet uppskattas det att ungefär 40 000–50 000 elever per årskull inte fullföljer sina gymnasiestudier eller går ut utan examen. Antalet hemmasittare ökar för varje år. 10 000 barn är hemmasittare och uppemot 90 000 barn kan anses ha en problematisk skolfrånvaro.
Hur får vi ett bättre lärande i skolan?
Vi ser att kompetensnivån på de elever som kommer ur grundskolan är för dålig – och den fortsätter sjunka. Ambition Sverige anser att vi måste tillbaka till att vara internationellt konkurrenskraftiga som kunskapsnation. Det gäller hela kedjan från grundskolan till universitets- och andra specialistutbildningar.
Elevernas försämrade resultat har sin grund i de senaste decenniernas ökade politiska och administrativa kontroll av utbildningen på alla nivåer. Samtidigt har de professionella lärarnas roll inskränkts, vilket har hämmat den intellektuella mångfalden. Den senare är viktig för att säkerställa en öppen, saklig och allsidig samhällsdebatt som för Sverige framåt.
Utbildning ska främja fritt tänkande – inte indoktrinera
Att bidra till tankekraft, kritisk analys, nyfikenhet och lust att lära är skolans och universitetens viktigaste uppgifter. Konkret betyder det att undervisning och forskning inte ska styras av politiskt definierade mål som grön omställning, jämlikhetspolitik, digitalisering och/eller säkerhetspolitik. Undervisningen ska präglas av fakta och saklighet i ämnen som naturkunskap och teknik samt i ideologiska, politiska och sociala frågor. Eleverna ska ges förutsättningar för kritiskt tänkande för att själva kunna bilda sig en uppfattning om historien och samtiden. Universiteten ska primärt fungera som platser för forskning, fritt tänkande och intellektuell debatt, inte som producenter av beställd politiserad kunskap. Prioriterade forskningsfrågor och teman ska formuleras av forskarna själva i opolitiska och forskarstyrda råd/akademier. Storindustrins och de privata stiftelsernas forskningsfinansiering behöver regleras för att undvika att akademien reduceras till en kunskapsleverantör åt särintressen.
Meriter och kompetens ska styra tillsättningar
Statens inflytande över undervisningens innehåll måste begränsas för att garantera en bred och öppen kunskapsförmedling. Av samma skäl behöver lärarutbildningen avregleras och nya vägar till läraryrket öppnas. Arbetslivserfarenhet och specialistkunskap inom olika områden ska kunna vara meriterande för läraryrket. Samhället ska se på män och kvinnor, oavsett sexuell läggning, som likvärdiga. Människor ska inte etiketteras utifrån kön, hudfärg eller sexuell läggning. Alla ska ges lika möjligheter, dvs inte diskrimineras genom rasism eller kvoteringssystem. Vi i Ambition Sverige är emot allt som delar upp befolkningen i grupper. Den politiserade feminismen har lett till en kraftig könsobalans inom hela utbildningssektorn. Vi behöver fler män både i grundskolan, gymnasiet och på universiteten.
Mot en mer flexibel utbildningsskyldighet – alternativa undervisningsformer
Det nuvarande systemet som enbart reglerar skolnärvaro riskerar att begränsa individens möjlighet till ett anpassat och meningsfullt lärande. Genom att öppna för större variation i hur kunskapsinhämtningen går till, så kan utbildningen bättre möta varje elevs unika behov och förutsättningar. Det kan handla om alternativa pedagogiker, hemundervisning eller digitala lösningar. Detta främjar inte bara lärande och minskar stress, utan stärker också föräldrars rätt att aktivt delta i utformningen av barnens utbildning.
Erfarenheter från flera europeiska länder visar att en sådan flexibilitet är förenlig med hög kvalitet och trygghet i utbildningen, samtidigt som den svarar mot dagens utmaningar med ökande skolfrånvaro och psykisk ohälsa bland elever.
Vi tror att det finns en övertro på digitala hjälpmedel när det gäller att inhämta baskunskaper, speciellt i de lägre årskurserna. Vi vill också se en återgång till en uppdelning i allmän och särskild kurs i ett flertal ämnen, både i grundskolan och på gymnasiet. Denna nivågruppering anser vi gynnar samtliga elever. Det ger också lärarna en bättre möjlighet att möta eleverna där de kunskapsmässigt befinner sig. Det måste vara möjligt att göra karriär inom mer praktiska och hantverksmässiga yrken – utan att det ställs samma krav på ”teoretisk kompetens” som för de elever som väljer en mer akademisk inriktning.
Landsbygdens skolor – en grund för framtiden
Vi värnar om landsortsskolorna och ser dem som en avgörande del av en levande landsbygd. Skolan är inte bara en plats för lärande, utan också en samlingspunkt som stärker gemenskap och trygghet. Därför vill vi både bevara de landsortsskolor som finns och arbeta för att bygga ut antalet. Alla barn, oavsett var de växer upp, ska ha nära till en trygg och kvalitativ utbildning.
Rationalisera och förbättra skolmyndigheterna
Vi anser att de tre största och mest tongivande skolmyndigheterna Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolinspektionen skall slås ihop till en enda myndighet. Denna förbättring av organisationen blir fundamentet som en bättre svensk skola bygger på.
Ambition Sverige ska verka för:
- Att undervisning ska präglas av saklighet och upplysning, den ska vara fri från politisk aktivitet och värdegrund.
- Att statens inflytande över skolorna ska minskas. Skolornas självständighet behöver ökas och lärarna befrias från administrativa bördor. Hemskoleundervisning och liknande undervisningsformer skall vara tillåtet.
- Att universiteten ska vara politiskt oberoende platser för fritt tänkande och intellektuell debatt, inte leverantörer av politiskt beställd ideologisk fostran.
- Att värna om landsortsskolorna och ser dem som en avgörande del av en levande landsbygd.
- Att motverka politisk korrekthet, bredda åsiktskorridoren och låta meriter avgöra vid tillsättningar.
- Att alla elever skall ha godkända betyg i svenska, engelska och matematik efter genomgången grundskola.
- Att fler män ska vilja arbeta inom utbildningssektorn.
- Att motverka cancel-kulturen. Inför riktlinjer för offentliga institutioner och arbetsplatser som stödjer åsiktsmångfald och skyddar anställda från att bestraffas för privata åsikter.